2012. február 7., kedd

Sütőtök, karfiol, burgonya szabdzsi, répás basmati rizzsel, áfonyás, alma csatnival


Ilyenkor februárban, mint a pavlov kutyája mindig visszatérek az indiai, húsmentes konyhához. Lányom születése után nem sokkal, kb. 5 éve, februárban végeztem egy indiai főzőtanfolyamot a Krisnásoknál, Lilaavatar Das irányítása alatt. Ő nagyon jó tanító mesternek bizonyult, mesélt utazási élményeiről, pontosan követhető recepteket adott és számos kiinduló ötletet. És igazán remek fogásokat ettünk. Megtanultuk néhány kenyérlepény, a paniir, vagyis a házi sajt készítését, a különböző szabdzsik (főételek), badzsik, csatnik, desszertek varriálhatóságát. Az est fénypontja persze a kóstoló volt, amikor félrevonultunk egy helységbe és elfogyasztottuk aznapi fogásainkat.
Nagyjából már 20 éve, hogy tini koromban elkezdtem a húsvét előtti böjtöt, ennek ideje is legtöbbször a hűvös februári-márciusi időre esett, felmentést csak akkor adtam magamnak, ha babát vártam, vagy beteg voltam.  Szóval most automatikusan is hús-stpopt int a szervezetem.

Inspirációnak előkerült a Govinda szakácskönyv, majd a hozzávalókat a hűtő-kamra-előző napi maradékra igazítottam. Így lett ebédre:

  • Sütőtök, karfiol, burgonya szabdzsi, panírral (házi sajttal)
  • Répás basmati rizs, 
  • Áfonyás, alma csatni

Először az indiai házi sajtot, a panírt készítettem el,  1 liter tejet (bolti) felforraltam, majd apránként belecsavartam fél citrom levét, olykor, olykor óvatosan átkeverve.Amikor már láthatóan külön vált a túró és a savó, félretettem 5-10 percre állni.Gézen keresztül leszűrtem, a fennmaradt túrót összepréseltem egy nehezékkel (bögre) és hagytam, hogy a maradék savó is lecsöpögjön belőle. Egy-két óra múlva felszeleteltem. Mivel bolti tejet használtam a sajt kissé szemcsés maradt. A megmaradt savót a rizs főzésénél hasznosítottam

Sütőtök, karfiol, burgonya szabdzsi, panírral (házi sajttal), répás basmati rizssel



Hozzávalók: 1 bögre sült sütőtök kockára vágva (előző napról megmaradt), 2 bögre karfiolfej, 2 bögre köckára vágott burgonya, 2 darab hámozott paradicsom (konzerv), 2 evőkanál kókuszolaj (lehet napraforgó olaj is), 2 evőkanál kókuszreszelék, fél-fél kiskanál görög széna és kalonji, kurkuma, őrölt kömény,fél kiskanál őrölt fahéj, 1 kiskanál garam masala, só, bors

1./ A zsiradékon pattogtassuk ki az egész fűszereket (görög széna, kalonji), majd adjuk hozzá a por alakú fűszereket (kurkuma, őrölt kömény, garam masala) és már rögtön mehet is rá a rózsáira szedett karfiol. 
2./ Alacsony hőfokon pirítsuk-puhítsuk, közben ajduk hozzá a burgonyát is (és ekkor mehet bele a sütőtök is, ha nyerset használunk). Adjunk hozzá egy pohár vizet, (vagy savót) és fefedve pároljuk puhára. Ekkor hozzáadhatjuk a sült sütőtök darabokat, a hámozott paradicsomot, kókuszreszeléket, csipetnyi fahéjat, legvégül a sajt darabkákat. 
3./ Rottyantsuk össze.Ízesítsük kevés sóval, őrölt fekete borssal szükség szerint. 

Répás basmati rizs
Hozzávalók: 1 bögre basmati rizs, 1 nagy sárgarépa, lereszelve, koriandermag, őrölt kömény, 1 evőkanál olaj, víz, és/vagy tejsavó

1./ Az előre megmosott rizst pirítsuk meg a borssal, köménnyel, koriandermaggal majd öntsük fel 2 pohár vízzel és pároljuk. 
2./ Mielőtt teljesen megfőne, adjuk hozzá a reszelt sárgarépát, a rizs főzéséhez szükséges levet pedig savóval (ennek hiányában vízzel ) pótoljuk. Fűszerezzük sóval, ha szükséges

Fogyasszuk valamilyen csatnival. Én most a kamrában félretett áfonyás, alma csatnit használtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails